Förlossningsberättelse

Förlossningsberättelse BF 2/1-2016 född 21/11 -2015

Jag låg inlagd sammanlagt 4 ggr under min graviditet pga blodtrycket som krånglade och dom var tvungna att justera medicinerna. Besökte bm, förlossning och specen kring 50 ggr innan hon föddes. Gjorde 10 ultraljud. Räknade ut häromdagen att jag haft 32 olika läkare under denna graviditet. 

Redan i vecka 28 kring den 10 oktober tänkte dom plocka ut min lilla plutta men som tur var kunde vi vänta ytterligare lite till då vi fick ner blodtrycket igen. Jag han få de två sprutorna för lungmognad också. 

Torsdag den 19 november blev jag inlagd en sista gång. Kände själv på mig att detta var sista vändan in. Var nu i vecka 33+5. Blodtrycket pendlade upp och ner trots mediciner. Hade ett samtal med läkaren som sa att dom vill vänta tills jag kommer till vecka 34+0. Fredagen kom och jag hade ett nytt samtal med läkaren som ville vänta till måndag med igångsättning då neo hade mera beredskap på vardagar. Okej bara härda ut tänkte jag. Kände dock själv på mig att kroppen inte ville vänta tills på måndag. 

På fredagkvällen den 20/11 kring kl 23 ringer jag min man och förbereder honom lite på att det nog inte är så jättelångt kvar nu innan jag sätts igång. Kring 01 körs jag ner till förlossningen. Där börjar dom med att ge mig blodtryckssänkande i droppform då tabletterna inte hjälper. Trots detta så vill trycket ligga kring 150/120. Blir undersökt. Cx mediosakralriktad, bibehållen 2 cm, trattformad, imm öppen för fingret (taget från journalen) Kl 02.45 sätts ballongen. Mannen min kommer in kl 03. Efter en timme trillar ballongen ut. Vattnet tas och värkdroppet sätts. (Syntocinon)

04.00 Toxprover ser bra ut men blodtrycket ligger kring 165/115. Får nu penicillin då jag har gbs. Och nu sätts även en tredje medicin in för blodtrycket. Så vid det här laget har jag trandate 1600 mg/dygn, adalat 20 mg/dygn och nepresol. 05.00 tas trycket igen och blodtrycket har kraftigt sjunkit till 145/60. Så nu pausas nepresoldroppet ett tag. Värkdroppet höjs. 4 värkar på 10 min ungefär. 

05.30 Cx mjuk bib 2-3cm, mm öppen 3cm. 06.00 får jag mer huvudvärk och blodtrycket ligger på 140/90 nu. Undersöks igen. Cx bib 2 mjukt sakralt ö 3 cm ffd huv i b-ing. Får nu nepresol intravenöst igen. 
09.00 undersökning igen. Cx ca 1 cm lång,mjuk, mediocentral, mm ö för 3-4 cm.
11.00 blodtryck 145/60, nepresoldroppet stängs av. Cx bib 2 mjukare mediosakral ö 3 cm. Har mer sammandragningar nu. Värkdroppet höjs till 60 ml/h. 

15.00 sätts inre värkmätare då yttre har svårt registrera. Cx bib 1 cm , mm öppen 4 cm, ffd huv högt i b-ing. Har nu lustgas då värkarna börjar bli väldigt jobbiga när värkdroppet höjs.

17.00 sätts edan. 17.40 tar dom laktat på bebis då kurvan dalar vid starkare värkar. Och läkaren vill höja värkdroppet. Värdet hamnar på 6,4. Tar ett nytt 5 min senare som är samma. Läkaren kallar på en annan läkare som tar ännu ett laktat. Samma värde. Jag är nu kl 18 öppen 5 cm. Bebis mår allt sämre vid varje värk och läkaren säger att det finns risk för fosterassfyxi.

Detta är taget från journal:
Långsam Progress. Cx Öp 5cm, Bib1-2. Sdroppet gått på 120ml/h i 2h. Trots det glesar värkarna ut, 3-4/10min. CTG med värksynkrona variabla okompllicerade decc, länge sedan senaste acc. Försöker ta skalpprov inför beslut om höjning av Sdropp. Huvudet står högt upp. Mkt svårt att nå och ta prov. Rikligt med hår. Barnet vrider huvudet när man sticker. I 1a provet ser jag att det kommer en skjuts med fovtn precis när kapillärröret tas bort, Laktat 6,4. Försöker ta ett nytt prov, barnet vrider bort huvudet, lyckas samla en droppe från håret. Laktat 6,4 även där stor risk f FoVtntillblandning. Diskuterar skyndsamt handläggning med efterföljande jour som försöker ta nytt skalpprov men misslyckas o vi beslutar på bas av utebliven progress, patol CTG och förhöjt laktat att snittförlösa pat snarast möjligt i toppad EDA. Op meddelas. NarkosDr beviljar tillkomst i toppad EDA inom 20min. Pat tas till Op direkt.

Så nu körs jag till operation. Våran lilla tjej föds kl 19.00 den 21/11 i v 34+0 med akut kejsarsnitt. Hennes vikt är 2210 g och 45 cm. Helt perfekt. Behöver dock lite hjälp med andningen första dygnet och får hjälp med cpap. Vi blir kvar på neo de första 7 dagarna för att sola lite och sonda. Övar på att amma också. Får sen permiss  på dag 7 och blir utskrivna på dag 11. Idag är hon 5 veckor gammal och vägde i onsdags 2860 g. Hon ammar nu fullt ut och behöver ingen tillmatning alls.





Kommentarer :

#1: Yohanna af Skovde

Vilken resa för er! Skönt att alla verkar må bra efter omständigheterna. Och hurra för sjukvården som kan göra allt detta! Även om det är många läkare iblandade.

Svar: Tack ❤️
Jessie

skriven
#2: erikasblogg.se

Oj vilken dramatik! Skönt att allt gick bra. Så söt är hon med!

Svar: Tack snälla ❤️
Jessie

skriven

Kommentera inlägget här :